Kola.

 

Ett litet julklappstips såhär i sista minuten. Dessa helt utsökta kolorna är en perfekt liten julklapp, dessa ska jag ge till min fina farmor imorgon. Dessa är gjorda på ett recept av Roy Fares (hur snygg är inte han förresten) och går snabbt att göra och är hyfsat enkla, jag valde att binda mina med rött sidenband och lägga i en burk som jag pyntade med ett juligt snöre. 

 Recept på Roy Fares kola:

1/2 st Vaniljstång

 200g Grädde (2dl)

 3g Vaniljsocker (1tsk)
 
80g Smör
 
 170g Glykos

260g Strösocker (3dl)

Fling Salt

 Smörj en lagom stor form (sockerkaks form) med matolja på sidorna och lägg baklåtspapper i botten. Dela vaniljstången och skrapa ur kärnorna och lägg det i en kastrull tillsammans med grädde, vaniljsocker och smör, väm på tills smöret har smällt. I en annan kastrull kokar du upp glukos, häll i lite i taget av socker och blanda, låt sedan allt koka till 168 grader eller tills den fått en fin gyllenbrun färg. Plocka upp vaniljstången från grädden och häll försiktigt i grädden i sockret och glukosen  och koka igen i 123 grader. Rör om mellan varven annars är det risk att kolan kan brännas i botten. Häll upp kolan i formen och strö över önskad männgd flingsalt, låt svalna 3-4 timmar i rumstemperatur eller i kylen då det blir lättare att dela kolan i bitar. 
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback